19 Temmuz 2008 Cumartesi

Yasemin Mori’nin aslında birçok konusu var


"Aslında bir konu var" diyerek adını müzik kanallarında, internet sitelerinde ve top 10 listelerinde duyurdu Yasemin Mori. Henüz ortada albüm bile yoktu ama Myspace sayfasında yayımlanan klip, birkaç gün içinde binlerce kez izlendi. Aynı klip MTV Türkiye’de "Günün Şarkısı" olarak yayınlandı. Üzerinde bu kadar çok konuşulan "Aslında bir konu var" ve diğer dokuz şarkı, sonunda Irmak Plak’ın yayınladığı Hayvanlar adlı albümde toplandı. "Belli bir tarzım yok. Rock, pop, caz ya da alternatif müzik değil, sadece Yasemin Mori" diyor kendisi.

Yasemin Mori (26) İstanbul doğumlu. Ama ailesi iş gereği o 6 yaşındayken Ankara’ya yerleşmiş. Bu yüzden "Ankaralıyım" diyor. Müziğe düşkünlüğü de burada, çok iyi birer dinleyici olan babası ve ablası sayesinde başladı. Büyük bir arşive sahip babası, onu klasik müzikte ustalaştırırken, ablası da rock ve cazı öğretti. Ama müzikle asıl tanışmasını Queen’i dinlediği gün olarak anıyor: "İlgimi daha çok rock müzik çekiyordu. Ama Queen’in Bohemian in Rapsody şarkısını dinledikten sonra rocktan öte müzikler olduğunu anladım. O zaman henüz ilkokulda olduğumdan bu şarkıların sözlerini de anlamıyordum. Belki de bu yüzden hep müzik ve vokal üzerinde yoğunlaştım."

Emre çarşı iznindeyken besteyi düzelttik

Mori, sonraki yıllarda babasının aldığı küçük bir orgla, dinlediklerini kendi kendine çalmaya başladı. Gitar çalan ablası ona yardım etti. Zamanla besteler yapmaya başladı. Hiçbir enstrümanda uzmanlaşamadı. O sadece çılgınca şarkı söylemek, besteler yapmak ve söz yazmak istiyordu. Lisede müzik gruplarına katıldı ama cover yapanları değil, kendi tarzı ve şarkıları olanları seçti. Bilkent Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü’nde okudu. Ama bitirme projesi bile müzik üzerineydi. Kendisine ait bir besteden yola çıkıp konusunu hazırladı ve fon müziği olarak bunu kullandı.

İşte bu sırada da Hayvanlar albümünün prodüktörlerinden Emre Irmak’la tanıştı. "Bu besteyi düzgün bir şekilde kaydettirmek istiyordum. Bir arkadaşım beni Emre ile tanıştırdı. Emre Ankara’da askerdeydi. Çarşı izni günlerinde buluşup besteyi düzelttik. Bundan sonra da arkadaşlığımız devam etti ve yaptığım tüm besteler üzerine tartışmalarımız sürdü."

Bu bir isyan değil olanı anlatıyorum

Yasemin, üniversiteyi bitirince İstanbul’a taşındı ve beste yapmaya devam etti. Emre Irmak ile çalışmayı sürdürdü ancak amacı albüm yapmak değildi. Sadece bir kez bir DJ arkadaşının teklifiyle Roxy’de kendi besteleriyle konser verdi. Sahneye çıkmak istediğini anladı. Bir de artık daha iyi besteler yaptığını hissediyordu: "İstediğim dünyanın oluşmaya başladığını hissettim. Kaosun içinde kendime bir yer açıyordum. Ankara’da yaşayanlar biraz daha sistemli, var olmak orada daha kolay. İstanbul’da ise herkes bir çırpınış içinde. Belki de Ankara’dan buraya yerleşmem etkili oldu. Şarkılarımda her şey çok durgunken bir anda patlamalar olabiliyor."

Yasemin Mori’nin albümünde 10 şarkı var. Yıllardır beste yaptığından aralarından eleme yapmakta zorlandı. Kayıtlar bittikten sonra bile iki şarkıyı çıkarıp yerlerine sonradan yazdığı Kuzgun ve Arjantin’i ekledi.

Klibin bu kadar ilgi göreceğini düşünmemiştik

Bu, sadece bir konuya giriş cümlesi benim için. Bir şey anlatacağım ve ona giriş yapıyorum. Şarkıda ikili bir ilişkiyi anlatırken aslında daha büyük bir bütün olduğu farkediliyor. Klipte de bunu anlatmak istedim. Bu yüzden sürekli insanlar çoğalıyor. Tek başına var olduğunu sanarken, birileri ortaya çıkıyor ve "Bak ben de varım" diyor. Albüm biraz geç kaldı. Klip hazırdı ve yayınlamamak çok saçmaydı. Çünkü bir hafta sonra albümü çıkarmayı düşünüyorduk. Ama bazı aksaklıklar oldu ve bir ay geç çıktı. O arada klibin bu kadar ilgi göreceğini düşünmemiştik.

Mori soyadı anneanneden kalma

Aslında asıl soyadım Savgı. Ama albüm için kendime Yasemin Mori demeyi tercih ettim. Çünkü Mori, Balkan dillerinde "kız" kelimesi yerine kullanılıyor. Edirne’de yaşayan anneannem ve arkadaşları da bu yüzden beni çağırırken "Yasemin Mori" diye seslenirlerdi. Bunu çok benimsedim. Hep benimle kalması için albümdeki ismimi Yasemin Mori yaptım.

Albümün adı niye Hayvanlar?

Albümde "Kuzgun" adında bir şarkı var. Bir de Mutsuz Punk’ta, bir kızla bir at arasında geçen ilişki anlatılıyor. Hayvanlara meraklıyım, üç tane kedim var. Hayvanlar üzerinden bir şeyler anlatmak bana anlamlı geliyor. Biz insanlar doğaya bu kadar zarar verirken, hayvanların sezgileriyle onu korumaya devam ettiklerini düşünüyorum. Edgar Allan Poe’nun Kuzgun adlı kitabını birçok kez okudum. Balkonuma kargalar geldiğinde, çok benzettiğim için keşke bunlar kuzgun olsa diye düşünürüm. Belki de bu şarkı o kargalar sayesinde çıkmıştır. Dertli kuşlar bunlar. Sanki her şeyi biliyormuş gibi bakıyorlar.

Deniz İnceoğlu / Hürriyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder